Warme aandacht voor de GGZ

Van onze redactie
27 mei 2020
Ook voor cliënten en medewerkers in de GGZ hebben de coronamaatregelen grote gevolgen. Aandacht van de medemens in de vorm van een soepje wordt dan ook zeer gewaardeerd, zo bleek gisteren tijdens de inmiddels vierde 'Soep van de Honig'-actie. Ditmaal was de bestemming ProPersona.
De soepmakers bezochten ProPersona naar aanleiding van een verzoek van Hugo Kramer, GGZ-verpleegkundige aldaar: ‘Mijn zoon had bijgedragen aan een eerdere ‘Soep van de Honig’-actie. Ik vond het hartstikke leuk dat zoiets georganiseerd wordt en vroeg me af of ook wij kans maakten op een soepbezoek.’ Dat bleek zeker mogelijk. Initiatiefnemer Deborah Weimer nam contact op met Kramer en ging samen met soepmaker Mariëlle Lamberts aan de slag om, volledig belangeloos, dertig liter verse champignonsoep voor de cliënten en medewerkers te realiseren. Daar werd gisteren met smaak van gegeten.

Taboe

Dat de psychiatrie lang buiten beeld is gebleven in de corona-berichtgeving is wellicht niet heel verwonderlijk. Kramer: ‘Mensen lopen nu eenmaal niet te koop met hun psychische malheur. En mede uit behoedzaamheid voor hun cliënten zijn GGZ-instellingen vrij gesloten over de zorg die ze verlenen.’ Toch is het taboe op psychische problematiek eigenlijk vreemd. Ruim 4 op de 10 mensen hebben ooit in hun leven één of meerdere psychische aandoeningen gehad. 1 op de 5 mensen heeft ooit een stemmings-, angst- of middelenstoornis gehad. Van alle afzonderlijke aandoeningen komt depressie zelfs het vaakst voor. Desondanks wordt er voornamelijk over gezwegen, waardoor de gevolgen voor de GGZ-sector behoorlijk onbelicht blijven in de coronaberichtgeving. Terwijl de impact enorm is. Kramer: ‘Cliënten op de opnameafdeling bijvoorbeeld, stimuleren wij normaliter actief om bezoek te ontvangen. Vertrouwde gezichten, bekende contacten: het is essentieel voor het herstel. En om gefaseerd terug te kunnen naar de maatschappij is het voor cliënten belangrijk om bijvoorbeeld een uurtje naar de eigen woning te gaan, of zelfstandig een uitstapje te maken naar de stad. Dit alles was de afgelopen twee maanden onmogelijk. Tel daarbij op de vraag hoe je cliënten naar de anderhalvemetermaatschappij toe begeleidt. Een duidelijk andere maatschappij dan die van vóór hun opname.’ De maatregelen vragen dus nogal wat, van cliënten en van medewerkers. Kramer: ‘Vaker dan voorheen lopen de spanningen hoog op.’

Niet vergeten

Na afloop van het bezoek was Weimer onder de indruk van de opgedane ervaringen en verhalen van medewerkers. ‘Het was confronterend om te horen dat wij een van de weinigen waren die wat hadden georganiseerd voor de cliënten. Confronterend, omdat ook ik niet stilstond bij de gevolgen voor hen en voor de medewerkers in deze sector. Met onze soepacties volgden we feitelijk de media. Die berichtten voornamelijk over de ic’s en, later, over de stille ramp in de woonzorgcentra. Locaties waar we eveneens soep hebben gebracht. Omdat je over de GGZ niets hoorde, was de sector niet top-of-mind bij ons. Heel goed dus, dat Hugo bij ons aanklopte. Het was bijzonder om hier te mogen komen en met een klein gebaar wat aandacht te kunnen geven.’ Kramer, instemmend: ‘Die waardering van buitenaf is heel belangrijk. Daardoor voelen cliënten zich niet helemaal vergeten.’


Klik hier voor al het laatste Nijmeegse nieuws over het coronavirus.

Dit bericht delen:

Advertenties