Dyslexie of andere leerproblemen? Er is een oplossing!

Van onze partner
15 januari 2020
Kinderen willen van nature graag leren en voldoen aan de eisen die aan hen gesteld worden. Voor sommige kinderen is dit een complete nachtmerrie, het lukt ze gewoon niet om op school mee te komen. Soms is het zo erg dat ze helemaal niet meer naar school willen omdat het leren voor hen misselijkmakend is. Voor Guen Leesberg (56), eigenaresse van Voorbij-Dyslexie, een herkenbaar beeld. 'De pijn ontstaat omdat het kind niet mag zijn wie het is en mag denken zoals het zou willen denken. Vierkante kinderen worden door ronde gaatjes gepropt', aldus Guen.
Uitgangspunt van Voorbij-Dyslexie is dat ieder gezond kind gewoon kan lezen, rekenen en studeren. In de praktijk gaat dit echter niet altijd op en lopen kinderen vast in het bestaande leersysteem. Oplossingen worden vaak gezocht in bijles of andere intensieve trainingen, maar volgens Guen ligt de oorzaak niet bij het kind maar bij de toegepaste leermethode. Door af te stemmen op het kind is de oplossing van het leerprobleem snel in kaart gebracht.

Linker- en rechterhersenhelft

Ons brein kent een linker- en een rechterhersenhelft. De linkerhersenhelft staat voor de ratio (het cognitieve deel) en de rechterhersenhelft staat voor creativiteit. Mensen met een dominante linkerhersenhelft zijn overwegend cognitief ingesteld en hebben weinig moeite met lezen, rekenen en leren. Daarentegen hebben mensen met een dominante rechterhersenhelft, de zogenaamde beelddenkers of gevoelsmensen, juist meer moeite met lezen en rekenen. De oorzaak hiervan ligt volgens Guen bij het hedendaagse leersysteem dat onvoldoende aansluit bij de manier waarop beelddenkers nieuwe informatie verwerken.

Plezier in het leren

Kinderen met een dominante rechterhersenhelft zijn vaak gevoelig en soms ook hoog sensitief. Prikkels komen directer binnen dan bij een gemiddeld kind en het is dan ook belangrijk om te analyseren hoe het kind deze prikkels verwerkt. Door dit samen met het kind te onderzoeken kan een methode worden ontwikkeld die volledig aansluit op de eigen leerstrategie. De weerstand tegen letters en cijfers verdwijnt en het kind krijgt weer plezier in het leren.

Binnen zes sessies duurzaam van je leerprobleem af

De methode van Voorbij-Dyslexie staat voor kort en krachtig behandelen, recht op het doel af zonder verdere belasting met onnodig huiswerk. Kinderen kunnen na 6 sessies door middel van hun eigen leerstrategie begrijpend en technisch lezen, de tafels automatiseren en vervolgens moeiteloos hun achterstand inhalen. Niet alleen het leerprobleem wordt opgelost, ook het negatieve zelfbeeld wordt aangepakt. De methode is bij uitstek ook geschikt voor kinderen die emotioneel in de knoei zitten, zich niet kunnen concentreren, gepest worden, getraumatiseerd zijn of zich onveilig voelen op school.

Kijk voor meer informatie op de website van Voorbij-Dyslexie of EFT-Nijmegen-Sanitas.


Dit bericht delen:

Advertenties