Gemeente Nijmegen start campagne voor mensen met geldzorgen

Van onze redactie
21 oktober 2019
De gemeente Nijmegen start vandaag de campagne 'Geldzorgen? Samen komen we eruit', gericht op mensen met geldzorgen. De centrale boodschap is: je bent niet de enige met geldzorgen. Op tijd advies vragen of hulp zoeken is niet gemakkelijk, maar het geeft wel rust en het is dé manier om geldproblemen zelf op te lossen.

Een echtscheiding, een ontslag of ziekte; het kan het begin zijn van grote geldzorgen. Geldzorgen kunnen iedereen overkomen, ongeacht het inkomen. Om mensen goed te kunnen helpen, is het belangrijk dat mensen tijdig hulp inschakelen. Onder meer uit schaamte wachten mensen vaak tot geldproblemen hoog zijn opgelopen.

Betalingsachterstanden

Naar schatting hebben 1,4 miljoen huishoudens in Nederland problematische schulden of een risico daarop. Ongeveer 16% (12.800) van de Nijmeegse huishoudens moet rondkomen van een laag inkomen tot 110% van het minimum. Een aanzienlijk deel van deze huishoudens kampt met (grote) betalingsachterstanden. Landelijk is de gemiddelde schuld circa €45.000, met schulden bij gemiddeld tien schuldeisers. Mensen wachten gemiddeld zo’n vier jaar voordat ze hulp vragen. Ook in Nijmegen wordt de weg naar schuldhulpverlening lang niet altijd gevonden. Een klein deel van de Nijmeegse huishoudens met schulden wordt bereikt door de hulpinstanties: circa 3.000 tot 3.500 huishoudens.

Stress en onrust

Wethouder werk & inkomen Renske Helmer: ‘Uit onderzoek blijkt dat geldzorgen een zodanig grote impact op het leven van mensen hebben dat het steeds moeilijker wordt om de problemen op te lossen. Daarom willen we met deze campagne bereiken dat mensen veel eerder dan nu hulp zoeken; het wordt dan makkelijker om samen te werken aan een oplossing. We zien dat de meeste mensen te lang vinden dat ze hun financiële zorgen zelf moeten oplossen. Terwijl het veel stress en onrust kan voorkomen door er op tijd met iemand samen naar te kijken.’

Doelgroep betrokken bij bedenken campagne

Voor de campagne is onderzoek gedaan naar wat mensen ervan weerhoudt om hulp te zoeken en wat redenen zijn om dat juist wél te doen. De campagne is laagdrempelig en sluit aan bij voor de doelgroep herkenbare situaties. Mensen uit de doelgroep zijn betrokken bij het bedenken en uitwerken van de campagne. Belangrijk onderdeel van de campagne is het verlagen van drempels. Renske Helmer: ‘We hebben het gemakkelijker gemaakt om hulp te krijgen. Mensen hoeven vooraf geen formulieren of ander papierwerk aan te leveren en kunnen snel en gemakkelijke terecht voor een adviesgesprek bij een van onze financieel experts. Zo’n gesprek is vrijblijvend en verplicht iemand tot niets. Ook mensen die nog geen grote geldproblemen hebben maar zich wel zorgen maken, kunnen terecht. Zo brengen we hulp dichterbij de mensen.’

De campagne loopt van 21 oktober t/m eind januari 2020. Na evaluatie zal de campagne mogelijk een vervolg krijgen.


Dit bericht delen:

Advertenties