In een Lelijke Eend naar Moermansk en terug

André Sonneville, www.perspodium.nl
12 januari 2018
Na maanden van voorbereiding gaat de Lelijke Eend, een 2CV, van het Team 2CV4U uit Nijmegen volgende week woensdag op weg. Bestemming: Moermansk, Rusland. Route: Duitsland, Polen, Litouwen, Letland, Estland, Finland, Rusland en terug door Finland, en mogelijk door Noorwegen of Zweden. Een autotocht van drie weken lang, waarvan het grootste deel in arctische omstandigheden wordt gereden.

Bestuurder Louis van Rijckevorsel (44) en navigator Jeroen Fokke (70) verwachten zo’n 7000 kilometer op de teller van hun Lelijke Eend bijgeschreven te hebben, als ze begin februari weer in Nijmegen terugkeren. 'Die kilometers zijn het probleem niet', weet Van Rijckevorsel. 'We moeten ons meer zorgen maken over de temperatuur. We zijn gewaarschuwd: we passeren de poolcirkel en daar in het noorden kan het kwik tot min veertig graden teruglopen.'

Verwarming verdubbeld

Die waarschuwingen van de organisatie van de 2CV-Raid Moermansk 2018, waaraan 14 teams in 2CV’s of Citroëns van gelijk kaliber deelnemen, hebben ze goed in hun oren geknoopt. Al vanaf september 2017 wordt de groen-witte Eend van het Team 2CV4U op de grote reis geprepareerd.

Louis van Rijckevorsel, in het dagelijks leven leidinggevende in eendengarage 2CV4U, en Jeroen Fokke, gepensioneerd arts palliatieve zorg in het Radboud UMC, hebben de auto duchtig onder handen genomen.

'Uiteraard is de motor helemaal gereviseerd. En er zijn tal van extra’s aangebracht die ons en de auto voor bevriezingsverschijnselen moeten behoeden', vertelt Jeroen Fokke. 'De wagen is bijvoorbeeld helemaal, tot en met het dak, geïsoleerd. We hebben de capaciteit van de verwarming, meestal een zwak punt in de 2CV, verdubbeld. De verwarmingsbuizen zijn extra geïsoleerd en voorzien van een warmteventilator. Achter de voorstoelen hebben we een scherm geïnstalleerd, zodat het deel waar wij zitten warmer blijft. De bodem van de auto is voorzien van aluminium beschermplaten, ter isolatie, maar ook ter bescherming van het motorblok voor en de benzinetank achter.'

Rendieren en sneeuwduinen

Ook technisch hebben de monteurs van 2CV4U hun preventieve maatregelen genomen. Louis van Rijckevorsel: 'We hebben een versnellingsbak met sperdifferentieel gemonteerd, zodat we op de met sneeuw en ijs bedekte wegen altijd grip hebben. We kunnen de temperatuur van de olie regelen, er is extra binnenverlichting aangebracht en we hebben een gelaagde voorruit in plaats van de traditionele splinterruit. Als reserve hebben we wel een kunststof noodvoorruit bij ons en skibrillen, zodat we geen bevroren ogen krijgen als de ruit er uit gaat en we toch moeten rijden. Daarnaast nemen we een benzinebrander mee, voor het geval dat we de carterolie moeten voorverwarmen. Zowel voor- als achter hebben we extra verlichting geplaatst: ver- en breedstralers, ook op dakhoogte waarmee ronddolende rendieren ons eerder zien en omdat de kans op sneeuwduinen aanzienlijk is. En natuurlijk hebben we sneeuwkettingen bij ons, reservewielen met spijkerbanden, jerrycans voor extra benzine, allerlei reserveonderdelen en gereedschap. Want in geval van panne moeten we het zelf oplossen. Een bezemwagen rijdt niet mee en pechhulp van de Wegenwacht kennen ze daar niet.'

Sponsors

In de voorbereidingen op de 2CV-Raid Moermansk 2018 hebben ‘driver Louis & co-pilot Jeroen’ veel vrije tijd gestoken. De Lelijke Eend stond in de zomer 2017 al ter restauratie in de garage van 2CV4U. Een flink aantal van de extra’s die zijn aangebracht zijn gesponsord door leveranciers en bevriende bedrijven. 2CV4U is een leerwerkbedrijf dat jonge mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, die interesse hebben in het vak automonteur, in die richting op weg helpt. In het pand aan de Hatertseweg, de vroegere bedrijfsschool, zitten meer van dat soort bedrijven. Een aantal daarvan heeft naar vermogen en in ruil voor een sponsorsticker bijgedragen aan het ‘Moermanskproject’.

400 km per dag

De 2CV-Raid Moermansk 2018 begint officieel op 22 januari in het Cumulus Resort te Siuntio, ongeveer 46 km westelijk van Helsinki, Finland. De 14 deelnemende teams gaan op eigen gelegenheid naar het startpunt. Van daaruit wordt de tocht naar Moermansk in groepen van drie à vier auto’s ondernomen.

Louis van Rijckevorsel: 'Sommige gaan via Duitsland, Denemarken en Zweden naar Finland. Anderen nemen in noord Duitsland de boot naar Helsinki om vervolgens nog een bezoek aan St. Petersburg te brengen. Wij zijn het enige team dat over de Baltische staten naar het noorden rijdt. De laatste etappe sluiten we op 30 januari af in Sykäräinen in midden Finland. Vandaaruit is ieder team vrij zijn weg huiswaarts te kiezen.'

Per dag wordt gemiddeld 400 km gereden. In de langste etappe wordt een afstand van 500 km over goede Finse wegen overbrugd, de kortste etappe bedraagt 300 km over twijfelachtige Russische wegen. Een aantal trajecten wordt over dichtgevroren meren afgelegd. De nachten worden doorgebracht in B&B’s, hotels of in voor de gelegenheid gehuurde appartementen.

De belevenissen van de deelnemers aan de 2CV-Raid Moermansk 2018 zijn via Facebook te volgen onder ‘Team 2cv4u Raid Murmansk’.

 

 

 


Dit bericht delen:

Advertenties