Gemeente begrijpt argument Breng voor afschaffing lijn 4

Maarten Beekman
5 december 2017
De SP is niet tevreden over de antwoorden van het college van B&W op vragen over afschaffing van buslijn 4 van Aldenhof richting centrum. Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling van Breng blijft er van deze lijn slechts een pendelverbinding naar station Dukenburg over. De SP en een grote groep bewoners vinden dat Aldenhof een fatsoenlijke busverbinding nodig heeft en dat wethouder Tiemens, die onder andere Mobiliteit in haar portefeuille heeft, zich daarvoor moet inzetten.

Op 7 november maakte busmaatschappij Breng bekend dat lijn 4, die nu nog van Aldenhof door Hatert naar het centrum rijdt, in de nieuwe dienstregeling wordt ingekort tot pendeldienst naar station Dukenburg. Vanaf dan rijdt hij twee keer per uur als 8-persoons busje. Na 21.00 uur en op zondag rijdt hij helemaal niet meer. Tijdens een door de SP georganiseerde buurtavond waren de bewoners eensgezind. Bewoners verenigden zich in een buurtcomité en verzamelden bijna 350 handtekeningen.

Een van de bewoners: ‘Wij voelen ons gepakt. Aldenhof heeft al zo weinig voorzieningen, en nu pakken ze ons ook de bus af. Wij willen een verbinding naar de weekmarkt in Hatert, naar het centrum en naar de ziekenhuizen.’
En ook: ‘Wij willen een hele dienstregeling, ook na negenen en in het weekend. Geen halve dienstregeling tot aan Dukenburg, maar een hele door naar het centrum zonder dure overstap of omrijden.’

De SP is het ermee eens dat door het verdwijnen van buslijn 4 de wijk Aldenhof slechter bereikbaar wordt. Iedere wijk zou een directe verbinding naar het stadscentrum moeten hebben. ‘Met lijn 4 reizen ook veel mensen naar Hatert om te winkelen. En naar de Sint Jacobslaan, om van daaruit te lopen naar het Radboud-ziekenhuis. Nu al klaagt men dat het Radboud en het Canisius vanuit de wijk moeilijk te bereiken zijn. Dat wordt met het schrappen van lijn 4 alleen maar lastiger.’

Niet rendabel

De SP stelde vragen aan het stadsbestuur over de toekomst van lijn 4. Die geeft in zijn antwoorden aan dat deze lijn voor Breng te duur is. ‘Een deel van de lijn loopt parallel aan andere buslijnen, waardoor de lijn voor andere wijken weinig toegevoegde waarde heeft. Het aantal reizigers vanuit Aldenhof is bovendien beperkt. Door er een pendelbus Dukenburg-Aldenhof van te maken, bespaart Breng dienstregelingsuren. Deze uren worden ingezet om andere drukke lijnen te ondersteunen.’

SP-gemeenteraadslid Matthias van Hunnik reageert op de SP-website: ‘De wethouder vergeet daarmee dat de bus een publieke voorziening is. Die is nooit bedoeld om financieel rendabel te zijn. Breng krijgt jaarlijks heel veel geld van de provincie om bussen te laten rijden. Het is de taak van de wethouder om bij Breng en de provincie op te komen voor de Nijmeegse bevolking. Iedereen in de stad, in Dukenburg en in Aldenhof heeft recht op fatsoenlijk openbaar vervoer.’

De gemeente wijst op de mogelijkheid om vanuit de Apelterenweg op de rechtstreekse lijn 331 te stappen. Een route die ook naar centrum gaat, maar niet langs Hatert komt. Een aanpassing van lijn 331 via Aldenhof vindt zowel de gemeente als Breng niet praktisch.

Wel of niet duurder?

Verder noemt de SP het argument van langer en duurder reizen als straks via Dukenburg moet worden overgestapt. Maar een woordvoerder van Breng laat weten dat het argument van duurder reizen niet klopt: ‘Voor reizigers die met een OV-chipkaart reizen, verandert er niets mits er op Dukenburg binnen 35 minuten wordt overgestapt op een andere bus. Dan blijven de kosten gelijk aan de huidige situatie. Reizigers die een RIT-kaartje kopen op lijn 4 kunnen in Dukenburg op vertoon daarvan overstappen op lijn 2, 99 of 331 naar Nijmegen CS of Centrum. Er zijn dan geen meerkosten. Omgekeerd kan op vertoon van een RIT-kaartje worden overgestapt op lijn 4.’


Dit bericht delen:

Advertenties