Gemeente Nijmegen gaat ondernemers sneller betalen

Van onze redactie
9 juni 2015
De gemeente Nijmegen gaat ondernemers sneller betalen voor hun diensten. Facturen die in orde zijn, betaalt de gemeente direct na akkoord. Tot nu toe is de betalingstermijn van iedere inkoopfactuur standaard 30 dagen. Daardoor moet een ondernemer die een rekening indient altijd wachten, ook al is de factuur goedgekeurd. Dat is niet nodig, daarom laat de gemeente die 'vaste' betalingstermijn los.
De afwikkeling van facturen, het registreren en controleren, neemt gemiddeld 2 weken in beslag. Maar door de standaard betalingstermijn betaalt de gemeente nu op z’n vroegst binnen 4 weken. Door die betalingstermijn te schrappen, krijgt een ondernemer zijn geld naar verwachting gemiddeld 2 weken eerder. Het invoeren van deze maatregel kost de gemeente ongeveer 1 ton per jaar aan gederfde inkomsten uit rente.

Wethouder van Financiën, Harriët Tiemens: “Als de gemeente goederen of diensten inkoopt, ontvangen we hiervoor een factuur. Die rekening moet uiteraard eerst worden gecontroleerd. Dat wil zeggen dat we kijken of we hebben gekregen wat we hebben besteld en of de prijs conform afspraak is. Daarna is er wat mij betreft geen reden om de betaling langer uit te stellen. Gemiddeld betaalden we de afgelopen jaren binnen 36 dagen na factuurdatum. Dat vinden we te lang en het is ook niet volgens de Europese richtlijnen. Ondernemers die een correcte factuur indienen, moeten niet meer onnodig lang op hun geld hoeven te wachten. En al helemaal niet in een tijd waarin banken terughoudender zijn met het verstrekken van kredieten en ondernemers soms noodgedwongen het betalen van hun eigen rekeningen moeten uitstellen.”
 

Dit bericht delen:

Advertenties