We staan er vaak niet bij stil om de Waal over te gaan; de rivier is geen hindernis meer voor het verkeer. Dat was vroeger wel anders.
Er is sinds 1879 een vaste brug over de Waal bij Nijmegen. Dat was de spoorbrug. De Waalbrug voor het autoverkeer kwam pas in 1936. In 2013 kwam De Oversteek erbij. De vraag is hoe men in het verleden de rivier overstak? Er was eeuwenlang een veerdienst met boten. Van 1657 tot 1923 verzorgde de Nijmeegse gierbrug de overtocht over de Waal. In die 250 jaar zijn miljoenen reizigers, kooplui, soldaten, paarden, karren en rijtuigen overgezet. De gierbrug was in 1657 weliswaar niet uniek, maar oogstte het toch grote bewondering van stadgenoten en vreemdelingen als innovatie voor Nijmegen. In 1923 was het vaartuig wel uniek in Nederland, maar kreeg het juist veel kritiek: “niet meer van deze tijd.”
Volgende week geeft stadshistoricus Paul Dickmann een lezing over de geschiedenis van de Waaloversteek, waarin hij het wel en wee belicht van dit ‘zeldzame en gerieflijke construct’ (sir William Temple, 1667).
Praktische informatie:
Datum: dinsdag 2 december 2025
Tijd: 20.00 – 20.45 uur
Locatie: Huis van de Nijmeegse Geschiedenis / Mariënburgkapel, Nijmegen
Toegang: 5 euro per persoon; gratis voor Huisvrienden