Nijmegen verbetert bushaltes

Van onze redactie
15 november 2013

Nog dit jaar start de gemeente Nijmegen met het aantrekkelijker maken van bushaltes. Begin 2014 moeten alle bushaltes zijn opgehoogd en door de hele stad komen ruim 50 extra dynamische reisinformatieborden waarop reizigers precies zien hoeveel minuten ze nog op de bus wachten. In samenwerking met de Stadsregio krijgen alle Nijmeegse bushaltes bovendien speciale tegels waardoor rolstoelgebruikers precies kunnen zien waar zij kunnen gaan staan om makkelijk de bus in te kunnen.

Sinds december 2012 zijn alle Nijmeegse bussen uitgerust met een rolstoelplank en daarmee toegankelijk voor rolstoelen en rollators. Om de toegankelijkheid verder te verbeteren is de gemeente dit jaar gestart met een project om alle bushaltes op te hogen waardoor instappen eenvoudiger is. Ook mensen met bijvoorbeeld een kinderwagen of een boodschappenkarretje hebben hier gemak van. Het ophogen van de haltes is naar verwachting eind dit jaar afgerond.

Vanaf deze maand krijgen alle 400 bushaltes bovendien een BRENG-tegel en een gehandicaptentegel. Mensen met een beperking of die slecht ter been zijn kunnen daardoor gemakkelijker gebruikmaken van het openbaar vervoer. Zij kunnen van tevoren precies op de goede plek gaan staan met hun rolstoel of rollator. De BRENG-tegel komt aan het begin van het perron te liggen en de gehandicaptentegel komt op 5,7 meter daarvandaan. Als een bus bij de halte aankomt, stopt deze met de voordeuren bij de BRENG-tegel. De achterdeuren komen dan precies bij de gehandicaptentegel uit. Mensen met een rollator of een rolstoel kunnen vanaf die plek via de elektrische rolstoelplank gemakkelijk de bus in. Bij de bushalte heen en weer rijden om precies bij de goede ingang te komen, hoeft dan niet meer. Het duurt ongeveer twee maanden voordat de tegels bij alle bushaltes ligt. De Stadsregio levert een belangrijke financiële bijdrage om het plaatsen van de tegels mogelijk te maken.

Reizigersinformatie

Vanaf november worden in de stad ruim 50 extra dynamische reisinformatieborden (DRIS) bij veel gebruikte bushaltes geplaatst. DRIS staat voor Dynamisch Reis Informatie Systeem. Op de borden kunnen reizigers precies zien hoeveel minuten het duurt voor de bus komt. Door de rechtstreekse communicatie met de boordcomputer in elke bus is de informatie bij de halte actueel, ook een eventuele vertraging is zichtbaar. aast de dynamische informatie, zijn de bushokjes ook voorzien van een statische lijnenkaart met daarop alle buslijnen in de stad en een overzicht van de vertrektijden. Vanaf vorig jaar is de gemeente in samenwerking met CBS-outdoor en BRENG gestart met het plaatsen van 40 nieuwe bushokjes. De laatste bushokjes zullen voor eind van het jaar geplaatst worden.

Wethouder Henk Beerten (mobiliteit): “De gemeente Nijmegen werkt samen met partners als de Stadsregio en BRENG hard aan het aantrekkelijker maken van het openbaar vervoer. Dat gebeurt onder meer door het openbaar vervoer voor zo veel mogelijk mensen toegankelijk te maken. Op die manier zijn bijvoorbeeld steeds minder mensen afhankelijk van speciaal vervoer op afroep. Bovendien kan een goed OV-netwerk met schone bussen een goed alternatief vormen voor de auto. Dat vermindert files en is beter voor het milieu.”


Dit bericht delen:

Advertenties