Het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) gaat een nieuwe manier gebruiken om patiënten te informeren over hun aandoening, onderzoek of behandeling. Patiënten krijgen in plaats van een folder steeds vaker een divi: een digitale animatievideo, aangevuld met tekst en afbeeldingen. Hiermee zijn patiënten nog beter geïnformeerd en zijn ze beter voorbereid op hun afspraak of opname. De eerste reacties zijn positief.
Beeldende patiënteninformatie
De begrijpelijke, beeldende patiënteninformatie die wordt gemaakt in samenwerking met Indiveo past bij het beleid van CWZ om informatie goed toegankelijk aan te bieden aan alle patiënten. Door videobeelden en illustraties toe te voegen aan de tekst wordt deze beter begrepen. Uit onderzoek blijkt dat beelden 60.000 keer sneller worden verwerkt dan tekst. Bovendien worden teksten met kleurrijke afbeeldingen eerder en vaker gelezen.
Duidelijke taal
De teksten zijn ook zo veel mogelijk geschreven op taalniveau B1, een niveau dat de meeste mensen kunnen begrijpen. Ook patiënten die de Nederlandse taal niet spreken worden beter geïnformeerd via divi’s. Binnenkort wordt het mogelijk om de divi’s in andere talen te vertalen. Zo is de informatie ook toegankelijk voor de groeiende groep niet-Nederlandstalige patiënten. De feedback die patiënten geven is positief, zoals: ‘duidelijke uitleg’, ‘goede informatie’, ‘prima samengevat’ en ‘fijn om te zien wat er met je gaat gebeuren’.
Digitale toepassing
Indiveo is een mooie toevoeging aan de mogelijkheden die CWZ biedt voor digitale zorg, zoals handige apps en beeldbellen met de zorgverlener. De divi’s worden beschikbaar gesteld via MijnCWZ, de BeterDichtbij app, de CWZ Thuismeet app en de website. De informatie is digitaal eenvoudig actueel te houden en is altijd beschikbaar via elk apparaat. Wie de informatie niet digitaal wil of kan krijgen, krijgt de divi als print.
Goed voorbereid
Doordat patiënten de medische informatie via een divi beter begrijpen en onthouden, komen ze beter voorbereid op het spreekuur. De zorgverlener heeft daardoor meer tijd voor het gesprek met de patiënt. Verpleegkundig consulent longziekten Jolanda van der Mee, die al ruim een jaar met divi’s werkt, merkt ook de voordelen: ‘We zetten de divi’s onder meer in bij patiënten met longkanker. De eenvoudige uitleg in beelden en korte teksten over hun aandoening, onderzoek of behandeling helpt ons de patiënten nog beter te ondersteunen. De informatie is begrijpelijk, ook voor patiënten die laaggeletterd zijn of die de Nederlandse taal niet (helemaal) beheersen.’
Folders verdwijnen
Het aantal afdelingen dat met divi’s gaat werken wordt de komende tijd in fases uitgebreid. In de loop van de komende jaren gaan alle - ruim 1100 - patiëntenfolders (op papier en digitaal) verdwijnen. Naast de beter patiënteninformatie zorgt dat ook voor een flinke kostenbesparing en het is beter voor het milieu, omdat het minder logistiek en minder papier vergt.
Op de website van CWZ staat meer informatie over divi’s.