De fossiele industrie weet al minstens een halve eeuw van haar immense rol in het veroorzaken van klimaatverandering. Maar sinds die tijd heeft het miljarden geïnvesteerd in het verdoezelen van hun invloed. De PR- en reclame-industrie heeft een cruciale rol gespeeld in het ontwikkelen van geraffineerde communicatiestrategieën die publiek en politiek misleiden. Ondanks deze fundamentele rol is er relatief weinig aandacht voor deze bedrijven – de industrie weet maar al te goed: ‘The best PR is invisible PR.’
Onderzoeksjournalist Sjors Roeters verbleef de afgelopen drie maanden in het Besiendershuis in het kader van een residentie van Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten, waar hij werkte aan een onderzoek naar de rol van de PR- en reclame-industrie in fossiele misleiding. Op donderdagavond 22 februari zal hij in het Besiendershuis zijn bevindingen delen met publiek.
Roeters gaat op deze avond ook in gesprek met kunstenaar Astrid Nobel. Zij houdt zich onder andere bezig met extractie en extinctie in het Wadden- en Noordzeegebied, waar ze opgroeide en wat ze goed kent. Nobel zag met eigen ogen de schadelijke invloed van de fossiele industrie op de natuur. Ze gebruikt vaak materialen die direct verbonden zijn met het onderwerp, zoals zand, dode kokkels en aangespoelde olie.
Het onderzoek van Roeters over fossiele misleiding zal worden gepubliceerd in Follow the Money en Vrij Nederland.
Een avond over fossiele misleiding
Donderdag 22 februari, 20.00-21.30 (inloop vanaf 19.45)
Entree 5 euro. Betalen op locatie. Pinnen is mogelijk
Besiendershuis, Steenstraat 26, Nijmegen
Reserveer wel even je plek door een mail te sturen naar reserveringbesiendershuis@gmail.com