De binnenstad, de huiskamer van Nijmegen, is een plek waar iedereen zich thuis voelt en blijft voelen. In de gebiedsvisie Koers voor de Binnenstad (pdf), wordt duidelijk hoe de binnenstad zich gaat ontwikkelen tot en met het jaar 2035.
Met onder andere een focus op vergroening, mobiliteit en behoud van erfgoed zorgt deze koers voor een veerkrachtige binnenstad die klimaatverandering omarmt en tegemoet komt aan de behoeften van haar bewoners, bezoekers en ondernemers. De gemeenteraad van Nijmegen neemt nog een besluit over deze plannen.
De Nijmeegse binnenstad is steeds in ontwikkeling. Nijmegen groeit hard en het klimaat verandert. In de binnenstad moet meer dan op andere plekken de ruimte verdeeld worden voor verschillende functies zoals ontmoeten, werken, wonen, winkelen, eten, drinken en cultuur. Hiervoor zijn een aantal keuzes nodig die op de korte, maar vooral lange termijn zorgen voor een toekomstbestendige binnenstad. Hoe ziet die ontwikkeling eruit tot en met 2035? Wat gaan we ervoor doen en hoe geven richting aan deze ontwikkelingen? En hoe houdt Nijmegen rekening met klimaatverandering, mobiliteitstransitie, bezoekgedrag, werkgelegenheid en energietransitie? Op deze vragen geeft de Koers voor de Binnenstad antwoord.
Om de binnenstad van Nijmegen verblijfsvriendelijk te houden voor nu en in de toekomst, staan in de Koers voor de Binnenstad verschillende uitgangspunten. De gebiedsvisie is mede tot stand gekomen door gesprekken met de stad. Ook heeft een binnenstadslab van experts gekeken waar kansen liggen om de binnenstad te versterken.
Vergroening van de binnenstad
Een aantrekkelijke binnenstad is groen: het maakt de omgeving mooier. Daarom komen er extra bomen, planten en struiken. Ook brengt het groen verkoeling. Zo wordt de binnenstad beter bestand tegen het extreme weer (hitte) door klimaatverandering en draagt het bij aan de biodiversiteit - het aantal verschillende soorten planten en dieren - in de stad.
Bescherming van parken en erfgoed
Er is ook aandacht voor het beschermen van parken en erfgoed. Het Valkhofpark heeft een bijzondere betekenis in onze stad. In het park worden alleen nog maar passende evenementen toegestaan. De Vierdaagsefeesten in het Valkhof- en Hunnerpark blijven, maar het college ziet strenger toe op het gebruik van groen en erfgoed. Tijdens de Vierdaagse is de stad maximaal bezet, het verplaatsen van de festiviteiten in Valkhof- en Hunnerpark in deze week zou tot nieuwe grote uitdagingen leiden. Er wordt verder onderzocht wat er nodig is om evenementen en groen beter samen te laten gaan. De ruimte die in de binnenstad vrijkomt wordt ingezet voor evenementen die niet meer passen in het Valkhofpark.
Spelen, groen, sport en lichte horeca
De Koers voor de Binnenstad zet in op meer levendigheid in de binnenstad, en in de Burchtstraat en Augustijnenstraat na de herinrichting. De straten krijgen andere functies erbij zoals spelen, groen en sport en er worden drie mogelijkheden voor lichte horeca toegestaan in de Burchtstraat en één extra in de Augustijnenstraat. De straten blijven toegankelijk en worden niet volledig terrasruimte: de terrassen blijven in balans met de functies van de rest van de straat.
Behoud van de markt
De herinrichtingen van Kelfkensbos, Burchtstraat en Augustijnenstraat zorgen voor tijdelijke verhuizingen van de markt. Het College wil dat de markt, ook na de herinrichtingen, in de binnenstad blijft. Met de aanstaande herinrichtingen van Kelfkensbos en de Burchtstraat maken we in samenspraak met de ondernemers een nieuwe marktopstelling.
Alleen bewoners en ondernemers parkeren in het centrum (in de parkeergarages)
In een verblijfsvriendelijke binnenstad is er genoeg ruimte voor de voetganger, groen en verblijf. Om dit te bereiken, levert de auto ruimte in en gaan we de fietser in betere banen leiden. Ook wordt het gebruik van deelmobiliteit en openbaar vervoer aantrekkelijk gemaakt. Het plan is om vanaf eind 2024 in fases alleen bewoners en ondernemers in de parkeergarages Mariënburg en Eiermarkt te laten parkeren. Bezoekers kunnen terecht in de parkeergarages en -terreinen om het centrum, of op één van de P&R-terreinen die we opwaarderen. Het college wil van start binnen het roadbarrier-gebied, dat is het deel van het centrum dat nu al is afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, en dit vervolgens steeds verder uitbreiden richting de singels.
Parkeerabonnementen in de garages blijven voor de bewoners marktconform en in lijn met de huidige kosten voor een parkeerabonnement (€40,- per maand). Het doel is om geen openbare parkeerplaatsen meer op straat te hebben, behalve gehandicaptenparkeerplaatsen. Bezoekers kunnen parkeren rondom het centrum én bij goede stadsrandhubs waar zij kunnen overstappen op het openbaar vervoer of deelvervoer. Ook het fietsparkeren wordt geclusterd in grote fietsstallingen bij alle ingangen naar het centrum. Doorgaande fietsers worden zoveel mogelijk door de ringstraten of de Waalkade geleid. Daarnaast wordt onderzocht welke fietsroute dóór het centrum gunstig kan zijn. Deze is nodig om de verschillende fietsparkeervoorzieningen met elkaar te verbinden.