Overvolle parkeerplekken rondom winkel- en tuincentra, boodschappen die net niet in de auto passen of een achterbank vol met dennennaalden. Gemeente Nijmegen komt in aanloop naar de feestdagen met een initiatief om alle voorbereidingen soepeler én duurzamer te laten verlopen. De gemeente stelt in de decembermaand deelbakfietsen gratis beschikbaar voor haar inwoners.
Minder auto, meer fiets
Gemeente Nijmegen wil het gebruik van deelbakfietsen een extra stimulans geven. Met alle feestdagenperikelen doen we al snel een beroep op de auto en dat zorgt onnodig voor opstoppingen in en rondom de stad. Met name in de weekenden voor Kerst en Oudejaarsdag is het druk op de weg, terwijl de inkopen ook op andere, soms zelfs meer comfortabelere, manieren gedaan kunnen worden.
Jingle Wheels
In samenwerking met Cargoroo, de aanbieder van deelbakfietsen in Nijmegen, rijden er in de decembermaand vijf heel opvallende fietsen door het Nijmeegse straatbeeld. Deze “Jingle Wheels” fietsen zijn feestelijk versierd en bieden praktische opslagruimte, zodat grote aankopen zoals een kerstboom moeiteloos vervoerd kunnen worden. Zonder het ongemak van dennennaalden die achterblijven in de auto.
“Wij zijn blij om samen met aanbieder Cargoroo deze feestelijke deelbakfietsen te introduceren en inwoners een duurzaam alternatief te bieden voor hun feestdageninkopen,” aldus Cilia Daemen, wethouder Mobiliteit. “Met de Jingle Wheels bakfietsen hopen we niet alleen de mobiliteit in de stad te verbeteren, maar ook een glimlach te brengen in deze bijzondere tijd van het jaar.”
Promotiecode
Naast Jingle Wheels zijn ook alle andere deelbakfietsen van Cargoroo in de decembermaand gratis te gebruiken. Met een promotiecode kunnen Nijmegenaren kosteloos een ritje van een uur maken met de fiets. De promotiecode staat aangegeven rondom de parkeerhubs van Cargoroo in de stad en is te gebruiken via de Cargoroo-app.
Startsein regiobrede campagne
De deelbakfiets voor de feestdagen in Nijmegen is het startsein voor een regiobrede gedragscampagne die in 2024 verder wordt uitgerold. Deze campagne geeft aandacht aan alles wat we in de regio al met elkaar delen, om uiteindelijk de brug te slaan naar het delen van mobiliteit (wat nog minder in ons systeem zit). Delen kun je leren, luidt het devies.