De gemeente doet elke 4 jaar onderzoek naar welke middelen (= media) Nijmegenaren gebruiken om gemeentelijke informatie te krijgen. Met de uitkomsten uit deze onderzoeken kan de gemeente haar communicatie verbeteren en beter aansluiten bij de behoeften en verwachtingen van inwoners.
Uit het meest recente onderzoek blijkt dat de gemeentepagina in De Brug het meest bekend is bij de Nijmegenaren (72%), en door bijna één derde van de inwoners (29%) maandelijks of vaker wordt gelezen. De digitale gemeentelijke nieuwsbrief is bij 31% van de Nijmegenaren bekend, en wordt door 14% van de inwoners maandelijks of vaker gelezen. De social mediakanalen van de gemeente bereiken samen iets minder dan de helft van de Nijmegenaren (43%).
Met alle kanalen die worden ingezet, kan de gemeente 82% van de Nijmegenaren bereiken.
Ook komt er uit het onderzoek per groep belangrijke informatie naar voren. Zo hebben werkende Nijmegenaren een voorkeur voor de online nieuwssite (zonder sociale media, 58%), gevolgd door sociale media (44%) en de papieren krant (37%), en ziet de gemeente dat de papieren krant belangrijker wordt naarmate de leeftijd toeneemt. Van 18- tot 19-jarigen wil 16% in de toekomst de papieren krant als een mediabron voor nieuws over Nijmegen gebruiken, terwijl dit 75% is voor 70-plussers.
Het collegevoorstel 3.3 Mediaonderzoek 2022/2023 leest u hier.