Van 11 t/m 30 september geven Nijmegen en andere gemeenten extra aandacht aan het belang van vragen naar een identiteitsbewijs bij de verkoop van alcohol. Daarmee wordt voorkomen dat minderjarigen alcohol kunnen kopen.
Vragen naar een ID is de grondslag voor naleving van de Alcoholwet. Uit het laatste landelijke nalevingsonderzoek blijkt dat dit nu nog maar in iets meer dan de helft van de gevallen gebeurt.
Door samen te werken kunnen we hier verandering in brengen. Uit eerder onderzoek is gebleken dat het vragen naar een identiteitsbewijs door periodieke mysteryshopbezoeken in combinatie met gerichte feedback sterk kan verbeteren.
Mysteryshoppers
Tijdens de actieperiode gaan getrainde mysteryshoppers van Bureau Objectief op pad in de gemeente om de medewerkers van supermarkten, sportkantines, horecagelegenheden en cafetaria's te ondersteunen bij het verbeteren van het vragen naar een identiteitsbewijs. De mysteryshoppers proberen alcohol aan te kopen en op het moment dat zij naar hun ID worden gevraagd, maken zij zichzelf ‘feestelijk’ bekend. Wordt er niet naar een ID gevraagd? Dan geeft de mysteryshopper gerichte tips hoe de medewerker het de volgende keer beter kan doen.
In beide gevallen laat de mysteryshopper een poster achter met informatie en links naar gratis beschikbare online trainingen die helpen bij het verbeteren van de ID vraag.
Deze specifieke actie vindt dit jaar voor het eerst plaats. Inmiddels zijn er al bijna 50 gemeenten door heel Nederland aangesloten bij het initiatief.
De gemeente Nijmegen streeft ernaar dat haar jonge inwoners gezond, veilig en kansrijk kunnen opgroeien. Alcohol drinken onder de 18 jaar hoort daar niet bij. Burgemeester Bruls: "Laten we allemaal de verantwoordelijkheid nemen om onze jongeren de regels en risico's van het drinken van alcohol te leren. Steeds meer onderzoek toont aan dat alcoholgebruik allerlei schadelijke effecten heeft bij jongeren, zowel op het zich nog ontwikkelende brein als op de gezondheid op langere termijn. Het voorkomen daarvan is niet alleen de taak van ouders. Jonge klanten vragen naar hun ID is niet moeilijk, toch gebeurt dat op te veel verkooppunten niet goed genoeg. Deze campagne is de eerste stap om het bewustzijn van deze wettelijke plicht weer even op te frissen bij medewerkers van supermarkten, slijterijen, horeca en sportkantines. Handhaving is indien nodig de tweede."