Landelijke storing Vodafone; bereik hulpdiensten via 112-app

Van onze redactie
14 april 2023

Vanaf vanmorgen is er een landelijke storing bij Vodafone waardoor mobiel bellen voor klanten niet mogelijk is. De Veiligheidsregio raadt mensen aan de 112-app te downloaden voor het geval de hulpdiensten ingeschakeld moeten worden.

De app is te downloaden in de Apple App Store of de Google Play Store. De gebruiker kan met de app via smartphone, tablet of computer een noodoproep doen bij alarmnummer 112. In de app kan direct aangegeven worden met welke hulpdienst contact opgenomen moet worden en zijn persoonlijke kenmerken en de taal die de gebruiker spreekt aan te geven. Ook is het mogelijk de locatie van het apparaat waarop de app geinstalleerd is te delen. Deze kenmerken worden dan meegestuurd aan de meldkamer wanneer de gebruiker contact opneemt met 112, zodat de centralisten beter en sneller kunnen helpen.

In de app kan de centralist een chat starten, waarbij de tekst indien nodig automatisch vertaalt naar de voorkeurstaal. Ook is de app Tolkcontact te gebruiken. Dit is een handige app voor mensen die een spraakbeperking hebben. De Tolkcontact-app is ook te gebruiken voor niet-spoedeisende zaken. Maar de 112NL app kan ook gebruikt worden wanneer de melder zich in een situatie bevindt waarbij het een gevaar zou kunnen zijn hardop te spreken.


 


Dit bericht delen:

Advertenties
Bol AlgemeenBol Algemeen