Water, verwarming, licht, internet: vitale voorzieningen horen bij het dagelijks leven. We zijn er zo aan gewend dat alles werkt, dat het uitvallen van één of meer voorzieningen ons flinke overlast kan bezorgen. Daarom is het goed om erop voorbereid te zijn. Weet jij wat je kunt doen als er langere tijd geen stroom, water of gas is?
Een korte uitval van elektriciteit, water of gas lossen de nutsbedrijven vaak snel op. Denk aan Liander voor gas en elektriciteit en aan Vitens voor (drink)water. Soms is er een grote storing en valt een vitale voorziening langere tijd uit. Dan komen de hulpdiensten in beeld. Gemeenten, veiligheidsregio’s en de nutsbedrijven bereiden zich samen voor op dit risico. Mocht er een grote uitval zijn, dan doen zij er alles aan om de (ernstige) gevolgen voor inwoners zo klein mogelijk te houden.
Hieronder lees je tips over wat je zelf kunt doen bij een langere uitval van één of meer voorzieningen.
Algemeen
De adviezen hieronder kun je volgen voor elke noodsituatie gebruiken die komt door de uitval van één of meer vitale voorzieningen:
Geen stroom?
Bij uitval van stroom kun je het volgende doen:
Ook leidt langdurige stroomuitval tot ingrijpende computerstoringen voor inwoners en bedrijven. Je kunt niet internetten, mobiel bellen of appen en het betalingsverkeer raakt ontregeld. Het is goed om te weten dat alarmnummer 112 in principe altijd bereikbaar blijft dankzij een noodnet.
Geen water?
Bij uitval van (drink)water is het handig om de volgende dingen in huis te hebben:
Geen gas?
Bij uitval van gas kun je het volgende doen: