Staatssecretaris Van Rij bezoekt Steunpunt Belastingdienst in Stadswinkel

Tekst: Karel Hermsen | Foto's: Geert Timmer
26 april 2022

Gisteren bracht staatssecretaris Marnix van Rij van belastingzaken een werkbezoek aan het steunpunt van de Belastingdienst in de Stadswinkel op de Mariënburg. Dit steunpunt voor inwoners van Nijmegen en omgeving werd vorig jaar december geopend.

Samen met gastheer burgemeester Bruls, medewerkers en leidinggevenden van zowel de Belastingdienst en gemeente evalueerde de staatssecretaris de dienstverlening van het steunpunt.

Laagdrempelig en persoonlijk

Landelijk zijn er nu 10 van deze steunpunten. Zij zijn gevestigd op gemakkelijk te bereiken plekken in gemeentehuizen en in wijk- of stadscentra. De toegankelijkheid is laagdrempelig en persoonlijk. Je kunt er binnen vijf dagen terecht met alle vragen over belastingen, invorderingen en toeslagen zonder dat je tegen allerlei bureaucratische barrières aanloopt. Bezoekers treffen er een vertrouwd gezicht, ook als zij later voor vervolgvragen nog eens terugkomen. Dit voorkomt een gevoel van het kastje naar de muur gestuurd te worden. Vooral voor mensen die digitaal niet zo handig zijn, of moeite hebben met ambtelijk taalgebruik, zijn de steunpunten een uitkomst.

Uitbreiding service

De Stadswinkel is de plaats waar de burgers het meeste contact met de overheid hebben. Van burgerzaken, zoals een woonvergunning, aanvragen van een paspoort of rijbewijs, tot uitkeringen, schuldsanering of zorgaanvragen.
Bruls: `De burgers weten de Stadswinkel steeds beter te vinden. De tijden van nummertjes trekken en urenlang wachten zijn gelukkig  voorbij. En daar zijn wij trots op, vooral als je bedenkt dat de bevolking van Nijmegen in korte tijd naar 180.000 inwoners is gegroeid en snel blijft doorgroeien. Het persoonlijke contact is daarbij onmisbaar. Doordat steeds meer belastingkantoren hun deuren sloten en alles efficiënt en liefst digitaal moest, werd de afstand steeds groter. Dat de burger nu ook voor belastingzaken in de Stadswinkel terecht kan is een waardevolle uitbreiding van de service.` 

Menselijke maat

Staatssecretaris van Rij is het daarmee eens: `De Belastingdienst staat behoorlijk onder de druk. Er is nogal kritiek. Die trekken we ons echt aan. Digitalisering is mooi, maar we moeten de menselijke maat niet uit het oog verliezen. Aan de andere kant moeten er goede wetten gemaakt worden die ook door de medewerkers van de Belastingdienst uitvoerbaar zijn. Als we, ambtenaren én politiek dat beter in de gaten houden, verandert ook het beeld van de Belastingdienst. De werkwijze van gemeenten, zoals bijvoorbeeld deze Stadswinkel is voor ons een voorbeeld. Dicht bij de burger en rechtstreeks contact via het loket levert meer vertrouwen op.`

Bjorn Meijer, directeur Dienstverlening van de Belastingdienst, vult aan: `Doordat er zoveel expertise op één punt gebundeld is een snelle `warme doorverwijzing` ook makkelijker, omdat de lijntjes korter zijn. Om dat nog beter te kunnen doen en de verwachte groei van de steunpunten aan te kunnen, leiden we daarvoor nu medewerkers op en werven we extra personeel.
Steunpunt Nijmegen is een succes. De eerste maanden maakten er nog weinig mensen gebruik van, maar nu gaat het hard.`

Steunpunt Belastingdienst Nijmegen zit in de Stadswinkel, Mariënburg 30 en is open van 8.45 tot 17.00 uur. In de oneven weken op maandag en de even weken op vrijdag. 
Wel is het noodzakelijk vooraf een afspraak te maken via de BelastingTelefoon: 0800-0543


Dit bericht delen:

Advertenties
Sale juli 2024Sale juli 2024