Coop en haar klanten doneren ruim € 6.600 om lokaal leed in Nijmegen te bestrijden

Van onze redactie
26 februari 2022

Op vrijdag 18 februari overhandigde Assistent Manager Pauline Theunissen van Coop Molenweg een cheque ter waarde van ruim € 6.600 aan Robbie Veenendaal, voorzitter van Fieldwork Foundation. In de negen Coop-supermarkten in Nijmegen spaarden Coop-klanten in het laatste kwartaal van 2021 geld bij elkaar voor het goede doel door statiegeld te doneren. Coop verdubbelde de donaties.

Fieldwork Foundation heeft een missie: het bestrijden van leed. Het geld dat werd opgehaald met de actie van Coop, wordt dan ook gebruikt om lokaal leed te bestrijden. Zoals eenzaamheid of geldproblemen. Pauline Theunissen is trots. “Bij Coop geloven we in de kracht van samen. We zijn betrokken bij de maatschappij. Daarom zetten we ons in voor de straat, de buurt, elkaar. We zijn er trots op dat we - samen met onze klanten - met de actie voor Fieldwork Foundation ons steentje mogen bijdragen in het bestrijden van het lokale leed in Nijmegen. Daarmee laten we zien: zo kan ’t ook!”

Fieldwork Foundation
Robbie Veenendaal liep ooit rond met het idee zich in te willen zetten voor het ‘goede doel’. Gedurende zijn zoektocht naar een stichting, merkte hij dat hij de lokale doelen mistte: “Ik zag genoeg leed in en om Nijmegen, maar geen enkele stichting in de regio focuste zich daarop. Daarbij wilde ik zeker weten dat elke euro goed besteed zou worden en er niks aan de ‘strijkstok’ bleef hangen.” Uiteindelijk lag de oplossing voor handen. Er moest een nieuwe stichting worden opgericht: Fieldwork Foundation.

De naam Fieldwork Foundation ontstond uit de gedachte dat de stichting mensen ‘uit het veld’ nodig heeft om ervoor te zorgen dat lokaal leed wordt bestreden. Inmiddels telt de stichting elf vrijwilligers, heeft het een officiële ANBI-status en zijn er nauwe banden met hulpverleners uit de regio. De kracht van de stichting zit in de contacten met wijkagenten, maatschappelijk werkers, (huis)artsen en andere hulpverleners. Zij weten immers waar in hun buurt het leed zich concentreert en weten ook hoe zij met acties en investeringen het grootste effect bereiken.

Robbie Veenendaal: “Ik ben enorm onder de indruk van het bedrag en wil alle Coop-winkels en -klanten bedanken die hebben bijgedragen. Met het geld kunnen we bijvoorbeeld eenzaamheid aanpakken door een 'bonte avond' in een verzorgingstehuis te organiseren. En we kunnen fietsen schenken aan moeders in het Blijf-van-mijn-lijfhuis, zodat zij zelf hun kinderen weer naar school kunnen brengen. Zo kunnen we het leed van honderden Nijmegenaren iets verzachten.”

Statiegeldacties bij Coop
Sinds 2009 zet Coop zich in voor goede doelen met de statiegeldactie. Coop-klanten kunnen tijdens de actie hun statiegeld doneren aan een lokaal initiatief dat een financieel steuntje in de rug kan gebruiken. Coop verdubbelt het bedrag. De coöperatieve supermarktformule steunde met deze actie al ruim 3.300 lokale doelen. Verenigingen en stichtingen kunnen zich bij de Coop-winkel in hun buurt aanmelden. In totaal is er al meer dan 2 miljoen euro gedoneerd.


Dit bericht delen:

Advertenties