In een noodgeval bellen met 112 kan nu ook via een app

Van onze redactie
12 januari 2022

Mensen die niet goed kunnen horen en/of spreken, kunnen vanaf vandaag via de app 112NL de meldkamer bereiken. De app is ook geschikt voor mensen die de Nederlandse of Engelse taal niet beheersen.

De app is te downloaden in de Apple App Store of de Google Play Store. De gebruiker kan met de app via smartphone, tablet of computer een noodoproep doen bij alarmnummer 112. In de app kan direct aangegeven worden met welke hulpdienst contact opgenomen moet worden en zijn persoonlijke kenmerken en de taal die de gebruiker spreekt aan te geven. Ook is het mogelijk de locatie van het apparaat waarop de app geinstalleerd is te delen. Deze kenmerken worden dan meegestuurd aan de meldkamer wanneer de gebruiker contact opneemt met 112, zodat de centralisten beter en sneller kunnen helpen.

In de app kan de centralist een chat starten, waarbij de tekst indien nodig automatisch vertaalt naar de voorkeurstaal. Ook is de app Tolkcontact te gebruiken. Dit is een handige app voor mensen die een spraakbeperking hebben. De Tolkcontact-app is ook te gebruiken voor niet-spoedeisende zaken. Maar de 112NL app kan ook gebruikt worden wanneer de melder zich in een situatie bevindt waarbij het een gevaar zou kunnen zijn hardop te spreken.

De app 112NL werkt niet als de gebuiker zonder simkaart belt (112 is ten alle tijden te bellen via de normale belfunctie, ook zonder simkaart), wanneer er geen internet op de telefoon werkt of als de gebruiker in het buitenland is. De gebruiker krijgt wel de meldkamer aan de telefoon. Maar er worden geen gegevens meegestuurd. Ook kan de meldkamer dan geen chat met starten.


Dit bericht delen:

Advertenties