Nijmeegse spoorrails gedoneerd aan railmusea

Van onze redactie
7 oktober 2021
ProRail verwijderde bij het oude opstelterrein voor treinen in de Wolfskuil afgelopen zomer ongeveer elf kilometer oude rails, diverse oude wissels, tientallen stootjukken en bevestigingsmiddelen en schonk deze aan railmusea met een eigen spoorlijn.
Over enkele jaren wordt het rangeerterrein opnieuw ingericht. Oude rails uit 1928 gaan een ‘nieuw’ leven tegemoet als vervanger van nog oudere rails op oude lokaalspoorlijntjes of als uitbreiding op de reeds aanwezige infra. Hiermee onderhoudt ProRail ook de cultuurhistorie en museumlijnen met behoud van erfgoed. Zo kreeg Museumstoomtram Hoorn-Medemblik 3,5 kilometer oude rails. 

Prorail wil bij spoorwerkzaamheden zo min mogelijk nieuw materiaal laten produceren en zien te bereiken dat in 2030 de helft van het gebruikte materiaal hergebruikt wordt. ProRail maakt tegenwoordig gebruik van een ‘coördinator hergebruik derden’,  een soort materiaalmakelaar die zorgt dat spooronderdelen die niet meer door ProRail gebruikt worden, geschonken worden aan railmusea of opleidingscentra die daar nog een bestemming voor hebben. 

Ook het transport van het oude spoormateriaal  werd zoveel mogelijk CO2-neutraal geregeld door gebruik te maken van het spoor. Spooraannemer Strukton regelde platte wagens waarop de op maat geslepen rails werden gelegd. Met de elektrische locomotief zijn de wagons naar een tweetal museumlijnen gebracht, waarbij een historische locomotief uit 1954 van de Stichting Historisch Dieselmaterieel het voor- en natransport voor haar rekening nam in onder andere Nijmegen en Hoorn.

Door gebruik te maken van de trein als vervoersmiddel, was het mogelijk om 60 meter lange rails te vervoeren, die anders in kleinere afmetingen per vrachtwagen getransporteerd hadden moeten worden. Dit bespaarde tientallen vrachtwagens die niet in de omgeving van Wolfskuil en door het centrum van Nijmegen hoefden te rijden. 

Dit bericht delen:

Advertenties