BEP magazine: een platform met verhalen van Nijmeegse vrouwen

Van onze redactie
10 september 2021
Als vrouw mag je trots zijn op wat je doet, maar je mag ook trots zijn op andere vrouwen in je omgeving. In dit geval zijn dat de vrouwen uit Nijmegen. Die mening delen Marie Cecile Oosterhout en Tessa Benders. 'Onze stad is toe aan een platform waarin vrouwen hun verhalen mogen vertellen. In ons magazine BEP laten we deze vrouwen zien.'

In BEP magazine komen meer dan veertig Nijmeegse vrouwen aan het woord. De verhalen gaan over mooie initiatieven, dromen, carrières, avonturen en levensverhalen. Verhalen van onder andere bekende namen als Maike Meijer, Eva Eikhout, Saida Aoulad Baktit, Renee Fokker, Marjolein Dubbers, Lottie Mae Jones, Laurien Renckens en Angela Verkuijlen. Maar ook juist minder bekende vrouwen komen veelvuldig aan bod. Zolang ze maar in Nijmegen wonen, er geboren zijn of er een bijzondere band mee hebben. Vrouwen om trots op te zijn. Het magazine biedt een special over de toekomst die een vooruitblik geeft na een lange coronaperiode. Tessa en Marie Cecile vullen lachend aan: ‘En het is zeker ook leuk voor mannen om te lezen.’

BEP is een samenwerking van professionals

Onbekend met magazines zijn Tessa Benders en Marie Cecile Oosterhout niet; ze runnen al vanaf 2008 grafisch ontwerpstudio StudioBont. Begin dit jaar verhuisden zij naar de Smeltkroes op het Honig-complex. Vorig jaar ontstond op een terras het idee voor het maken van een eigen magazine. Zelf bedacht en gemaakt, van begin tot eind. ‘Dat is iets waar we altijd al van droomden,’ zegt Marie Cecile.

Ze besloten dat het magazine over de vrouwen uit Nijmegen moest gaan. Want wat zijn er veel bijzondere en inspirerende vrouwen te vinden in Nijmegen. Tessa en Marie Cecile willen dat hun verhalen, passies, levenslessen en avonturen verteld worden. BEP, van ‘beppen’ en een korte vrouwennaam met een knipoog, wordt een magazine vol Nijmeegse vrouwen, elk met een verhaal.

Tessa en Marie Cecile kunnen dit grote project natuurlijk niet alleen bolwerken. Zo’n 25 professionele tekstschrijvers en fotografen werken mee om alle vrouwen in beeld te brengen. Die professionals vonden ze na rondvraag binnen hun netwerk en een oproep op sociale media. ‘Iedereen was meteen enthousiast en wilde graag meehelpen aan ons project,’ vertelt Tessa.

Duurzame BEP

Tessa en Marie Cecile staan voor een duurzame productie van het magazine. Ze zijn zich bewust van de footprint die ze achterlaten met het magazine. Door met pre-orders te werken, bestellen ze alleen wat ook gebruikt wordt. Ze vertellen: ‘We hebben te vaak een overschot aan drukwerk zien verdwijnen in papierbakken. Dat willen we niet.’ Het lokale team maakt vooral reiskilometers per fiets en te voet. Ook wordt het magazine binnen Nijmegen op de fiets bezorgd.

Ideaal cadeau

‘BEP is kleurrijk en een tikje artistiek. Elke pagina is weer een verrassing: de uiteenlopende onderwerpen en de mooie, grote foto’s stralen je tegemoet. Het lifestyle magazine is ook maanden later nog heerlijk om er weer eens bij te pakken,’ vertelt Tessa. ‘We hebben gekozen voor een fysieke uitgave en geen digitale, omdat toch veel mensen dat fijner vinden lezen. Een fysieke uitgave voelt ook exclusiever en is een ideaal (december-) cadeau. BEP wil je gewoon vasthouden,’ vertelt Marie Cecile. ‘We zijn ook actief op Instagram, daar onthullen we de namen van de vrouwen die in BEP magazine komen, maar ook leuke nieuwtjes en foto’s.'

Pre-order bestellen

Het magazine is een collectors item: 132 pagina’s dik, een éénmalige uitgave en uniek in de regio. Ze komt 14 november uit en is nu als pre-order te bestellen via de website van BEP. Ook wordt BEP vanaf 15 november via een aantal boekwinkels en conceptstores in Nijmegen verkocht.


Dit bericht delen:

Advertenties