Een bijzonder ijsje van een bijzonder meisje

Gijs Korenblik
31 augustus 2021
Wat hebben rapper Snelle, een zesjarig meisje en het Nijmeegse IJslab van Onwijs Lekker IJs met elkaar te maken? Het is de ziekte van Batten. Een stofwisselingsziekte die vrijwel uitsluitend voorkomt bij kinderen. De ziekte is een opeenstapeling van problemen: van ernstig verlies van gezichtsvermogen tot en met een onvermijdelijke dood, tussen het 15e en 25e levensjaar. Het overkwam helaas (toen 6 jaar) Pleun Janssen uit Deventer.
Op 19 februari 2020 ontwikkelde zij samen met het Nijmeegse IJslab van Onwijs Lekker IJs ‘Pleun’s Regenboogijsje’. Pleun was als klein meisje al gek op de regenboog maar tijdens het bedenken en ontwikkelen was ze eigenlijk al slechtziend. Door de ziekte (diagnose juli 2019) is ze nu een jaar later zo goed als blind en kan ze het ijsje eigenlijk alleen nog maar proeven. Pleun weet niet dat ze de ziekte van Batten heeft en wat haar zonder behandeling van de ziekte staat te wachten.

Het idee achter het ijsje was om het ijsje van Pleun te gaan verkopen bij Meadow, de horecazaak van haar ouders. Het bedrijf van Koos en Evelien (haar ouders) was al langer een podium om aandacht voor de ziekte van Batten te vragen. Per verkocht ijsje gaat 50 cent naar Stichting Beat Batten, die zich inzetten voor meer naamsbekendheid, onderzoek en behandeling van de ziekte. Het ijsje bleek een succes en heeft ook de aandacht gekregen van bekende Nederlandse muzikanten zoals rapper Snelle.

Geroerd door de situatie van Pleun en haar mede-lotgenoten heeft Snelle zich opgeworpen als ambassadeur van stichting Beat Batten. Om de daad bij het woord te voegen, heeft hij zijn rode Audi R8 in de kleuren van het regenboogijsje laten omtoveren. Hiermee wil Snelle landelijk aandacht vragen voor de dodelijke stofwisselingsziekte Batten waar de 7-jarige Pleun Janssen uit Deventer aan lijdt.

Het handgemaakte, biologische Regenboogijsje (gluten- en lactosevrij) valt in de smaak en niet alleen meer in Deventer, zo blijkt uit het oplopend aantal zaken door het hele land dat verkooppunt is geworden. Wat betreft Koos en Evelien is dit slechts het begin. Achter de schermen wordt namelijk hard gewerkt aan o.a. een toffe kledinglijn waarvan een deel van de opbrengst ook naar Beat Batten gaat. ‘Door ons aanbod uit te breiden, hopen we een breder publiek aan te spreken’, aldus Koos. ‘Hoe meer organisaties verkooppunt worden of zich verbinden, hoe meer onderzoek er mogelijk is naar deze slopende ziekte. Daarom hopen we dat de Regenboogijsje-producten in 2022 verkocht worden bij horecazaken en festivals in het hele land. En dit komt nu een stapje dichterbij dankzij de inzet van Snelle.’

Officieel verkooppunt worden of meer weten over Pleun’s Regenboogijsje? Je vindt alle informatie op de website.

 

 


Dit bericht delen:

Advertenties
Bol AlgemeenBol Algemeen