Veel steun voor promotie Nijmegen als Summer Capital of Holland

Van onze redactie
8 februari 2016
Inmiddels hebben al meer dan vijftig organisaties een ondersteuningsverklaring ondertekend om Nijmegen te promoten als de zomerhoofdstad van Nederland. Een werkorganisatie is druk doende om het concept verder uit te werken.
Onder hen de Nijmeegse culturele podia LUX, de Lindenberg, de Schouwburg, Doornroosje, Stichting Vierdaagsefeesten en regionale partijen als Emporium en het regionaal Bureau voor het Toerisme (RBT Kan). Er komt een marketingcampagne, website en samen met ondernemers in de stad wordt een programma uitgewerkt onder andere voor de drie ‘rustige’ weken na de Vierdaagse.

Claim

Nijmegen is een bruisende stad met vele activiteiten en initiatieven op het gebied van cultuur, duurzaamheid, recreatie, sport en natuurbeleving. In de zomer worden in de stad volop activiteiten georganiseerd. Nijmegen bezit een groot organiserend vermogen en creatieve humuslaag. Bovendien heeft Nijmegen als een van de weinige steden in Nederland natuurlijke stadsstranden in de stad en met de komst van de nevengeul zelfs een eiland in het hart van de stad. Het nieuwe stedelijke rivierpark met stadseiland, evenemententerrein, nevengeul en kade, biedt vanaf het voorjaar van 2016 unieke mogelijkheden op het gebied van recreatie met zwemwater, cultuur en watersport. Hoogleraar citymarketing aan de Radboud Universiteit, Gert-Jan Hospers, is groot voorstander van het initiatief. ‘Summer Capital is een mooie paraplu om de unique selling points van Nijmegen onder de aandacht van het Nederlandse publiek te brengen. ‘s Zomers wil je buiten zijn, het water op, dingen beleven, op een terrasje zitten, mensen ontmoeten. Nijmegen is daarvoor vanaf 2016 de place to be. Met Summer Capital kan Nijmegen het Vierdaagse-gevoel verlengen.’

Summer Capital

Verschillende landen kennen of kenden een zomerhoofdstad. Zo was Shimla in India tijdens de Britse overheersing de officiële zomerhoofdstad. Dit omdat het daar tijdens de zomer koeler was dan in New Delhi. Dus trok het regeringscircus elk jaar naar Shimla om vandaaruit het land te regeren tijdens de zomer. Door de komst van elektronische airconditioning was op een gegeven moment de noodzaak van zo’n periodieke Summer Capital verdwenen. Naast de officiële zomerhoofdsteden uit het verleden zijn er ook veel officieuze zomerhoofdsteden. Deze steden profileren zich zo om toeristen aan te trekken zoals Palanga in Litouwen, Pärnu in Estland en Sochi in Rusland. In Nederland is de titel van zomerhoofdstad nog nooit geclaimd; tot nu toe.

Deze nieuwe propositie voor de stad wordt breed gedragen in Nijmegen. Maar liefst vijftig organisaties hebben inmiddels een ondersteuningsverklaring ondertekend. ‘Met zoveel enthousiasme uit de stad wordt het een heel prettige zomer’, volgens Sander Ederveen, projectleider van Nijmegen Summer Capital, ‘We hopen dat ondernemers, creatievelingen en inwoners van Nijmegen met de ’Summerfeel’ in hun achterhoofd veel zomerse activiteiten organiseren en Nijmegen van haar gastvrije kant laten zien.’

Ederveen is druk om alle ondernemers te betrekken bij het concept. Daarvoor is een beeldmerk ontwikkeld door een Nijmeegs communicatiebureau. Bovendien worden website en social media ontwikkeld waarmee de stichting in het voorjaar naar buiten wil komen. Op 20 maart vindt de officiële kick-off plaats.

Rustige weken naar de Vierdaagse

Een bijzondere opgave is te komen, samen met Nijmeegse ondernemers, tot een wervend programma tijdens de drie ‘rustige’ weken na de Vierdaagse. Als Nijmegen zomerhoofdstad wil zijn dan is het de bedoeling dat ook juist in die weken midden in de zomer wat te doen is in Nijmegen; passend bij de ‘uitgeputte’ stad op dat moment, dus geen groots en meeslepende muziekfestivals maar bijvoorbeeld een yogafestival, poëzie op het strand of Summer Schools. Sander Ederveen: ‘Ik roep iedereen op die goede ideeën heeft voor het zomerprogramma, zich bij mij te melden. Samen maken we er dan iets moois van.’

Dit bericht delen:

Advertenties